Jazda na suwak i korytarz życia obowiązkowe

Jazda na suwak i korytarz życia obowiązkowe

Taka rewolucja w przepisach drogowych ma zmienić kulturę jazdy i oczywiście poprawić bezpieczeństwo. Rewolucja w przepisach ma dotyczyć jazdy na suwak, która sprawdza się w miejscach, gdzie dochodzi do zwężenia jednego z pasów jezdni oraz korytarza życia, który powinien być tworzony podczas wypadków.

Jazda na suwak, miałaby rozładowywać ruch i zmniejszać powstające zatory. To wszystko ma zmienić odpowiedni znak drogowy.

Jazda na suwak polega na tym, że kierowcy jadą równolegle aż do napotkania utrudnienia, którym może być zwężenie lub roboty drogowe. Chodzi o to, aby kierowca jadący prawym pasem, wpuścił do ruchu samochód, który dojechał do końca swojej drogi i nie może kontynuować dalszej jazdy.

Modelowa jazda na suwak zaprezentowana jest w filmie.

Nie jeździsz na suwak? Jesteś winny

Obecnie, zgodnie z panującymi zasadami dotyczącymi pierwszeństwa na drodze, ma je ten, pojazd, który znajduje się na pasie bez utrudnień. W przypadku wejścia w życie nowych przepisów (od 01.10.2019 r.) w razie ewentualnego zdarzenia drogowego, wina będzie leżeć po stronie tego, kto nie zastosował się do znaku jazdy na suwak.

Niestety kierowcy bardzo często myślą tylko o sobie. Nowy, ostry przepis wymuszający stosowanie metody jazdy na suwak, mógłby nie tylko usprawnić ruch na drodze, ale także zwiększyć komfort jazdy. Jeśli nadarza się taka okazja, powinniśmy wpuszczać przed siebie kierowców, którzy chcą zmienić pas jezdni. I to jest zagadka, dlaczego tak się dzieje? Przecież to nie kosztuje, a świadczy o nas i naszej kulturze, w tym przypadku głównie na drodze.

Kolejne przepisy dotyczą „Korytarza życia”. Nie dostosujesz się? Dostaniesz mandat

Dlaczego tak się dzieje, że korytarze życia zamiast służyć pomocą, są zajmowane przez narwanych kierowców? Aby nie powstawały niedomówienia właśnie dlatego kwestia ta musiała zostać uregulowana prawnie. W myśl nowych przepisów, zasada jest prosta. Kierowcy z lewego pasa mają zjeżdżać na lewo, a ci ze środkowego i prawego na prawo. W momencie kiedy każdy kierowca zajedzie drogę czy to karetce czy straży, to jest to każde kilkanaście sekund straty. Na dojeździe rzędu 10 km poza obszarem zabudowanym jest to straszna różnica, która może zaważyć na czyimś życiu.

 

  1.       Poruszający się lewym pasem ruchu, na jezdni z dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku, jest obowiązany do usunięcia się z drogi pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej lewej krawędzi pasa ruchu, a poruszający się prawym pasem ruchu jest obowiązany do usunięcia się z drogi pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej prawej krawędzi pasa ruchu, celem umożliwienia swobodnego przejazdu pojazdu uprzywilejowanego.
  2.       Poruszający się skrajnym lewym pasem ruchu, na jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku, jest obowiązany do usunięcia się z drogi pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej lewej krawędzi pasa, a poruszający się pasami sąsiednimi po prawej stronie ruchu są obowiązani do usunięcia się z drogi pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej prawej krawędzi pasów, celem umożliwienia swobodnego przejazdu pojazdu uprzywilejowanego.