Hurtownia drogowa

Oznakowanie robót na drodze, jak wyglądają oznaczenia?

Do zabezpieczenia robót prowadzonych w pasie drogowym stosuje się wiele elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego m.in.

Zapory drogowe (U-20a - U-20d),

Tablice kierujące przy robotach drogowych (U-21a - U-21f),

Taśmy ostrzegawcze (U-22),

Pachołki drogowe (U-23a - U-23d),

Tablice uchylne z elementami odblaskowymi (U-24),

Separatory ruchu (U-25a - U-25c),

Tablice ostrzegawcze (U-26),

Tablice zamykające (U-26a - U-26d),

Tablice wcześnie ostrzegające (U-27),

Kładki dla pieszych (U-28).

Wiele z tych produktów znajduje się w ofercie Hurtowni Drogowej.

Zabezpieczenie i oznakowanie robót prowadzo­nych w pasie drogowym powinno być dostosowane do występujących utrudnień na drodze, a także zapewniać bezpieczeństwo uczestnikom ruchu oraz osobom wykonującym te roboty.

Urządzenia bezpieczeństwa ruchu użyte do zabezpieczenia i oznakowania miejsca robót na drodze powinny być dobrze widoczne zarówno w dzień, jak i w nocy oraz utrzymane w należytym stanie przez okres trwania robót.
Dla urządzeń bezpieczeństwa ruchu stosuje się odpowiednio barwy: białą, czerwoną, żółtą i czarną. Jeżeli urządzenia te zawierają elementy odblaskowe powin­ny być one w kształcie koła lub prostokąta i widoczne w okresie od zmroku do świtu z odległości co najmniej 150 m przy oświetleniu ich światłami drogowymi.

Przedstawiamy produkty do zabezpieczenia robót prowadzonych w pasie drogowym, które możecie u nas kupić.

Zapora drogowa U-20 zastosowana do wygradzania części jezdni powinna mieć lica wykonane z folii odblaskowej i być wyposażana w elementy odblaskowe oraz lampy ostrzegawcze.

W przypadku wykopów w jezdni głębszych niż 0,5 m lub pozostawienia na jezdni maszyn drogowych, za zaporami drogowymi ustawionymi prostopadle do osi jezdni stosuje się osłony energochłonne lub pryzmy piasku.

Zapory drogowe powinny być pokryte po obu stronach pasami białymi i czerwonymi na przemian. Wszystkie zapory rozpoczynają się i kończą polem czerwonym.

Dopuszczalne długość zapór drogowych  wynoszą: 750, 1250, 1750, 2250 i 2750 mm. 

Tablice kierujące przy robotach drogowych U-21

Tablice kierujące wysokie U-21c, U-21d, U-21e i U-21f są stosowane na początku wygrodzenia od strony nadjeżdżających pojazdów, gdy przy dużym nasileniu ruchu (tworzenie się kolumn) albo z innych powodów powstaje niebezpieczeństwo, że wygrodzenie tablicami U-21 a lub U-21b nie zostanie dostrzeżone w odpowiednim czasie.

Taśmy ostrzegawcze (U-22)

Taśmy ostrzegawcze mogą być stosowane jedynie do wygradzania miejsc robót znajdujących się poza jezdnią w miejscach nie przeznaczonych do ruchu lub postoju pojazdów oraz ruchu pieszych.

Wygrodzenia taśmami ostrzegawczymi powinny znajdo­wać się w odległości nie mniejszej niż 1,0 m od tych miejsc. Wygrodzenie taśmą ostrzegawczą jest dopuszczalne tylko przy wykopach do głębokości 0,5 m przy zachowaniu powyższych warunków.

Do krótkotrwałych wygrodzeń obszarów na drodze, wyłączonych z ruchu przez służby mundurowe, dopuszcza się taśmy posiadające nazwy tych służb, np. „POLICJA”.

 Pachołki drogowe (U-23a - U-23d),należy stosować do:

  •         wyznaczania skosów, tzn. stopniowego zwężania jezdni,
  •         wyznaczania toru jazdy pojazdów, prowadzenia robót krótkotrwałych lub szybko postępujących, do toru awaryjnego,
  •         doraźnego oznakowania miejsca niebezpiecznego, oznaczania podłużnego uskoku (progu) przy wykonywaniu nakładek bitumicznych,
  •         wygrodzeń wzdłuż jezdni powierzchni wyłączonych z ruchu, z wyjątkiem powierzchni zajętych pod roboty drogowe,
  •         zabezpieczenia świeżo malowanych linii oznakowania poziomego wzdłuż jezdni,
  •         zabezpieczenia świeżo wykonanych remontów cząstkowych nawierzchni jezdni o powierzchni nie większej niż 1 m2 i szerokości do 1,5 m,
  •         wygrodzeń wzdłuż jezdni powierzchni wyłączonych z ruchu dla potrzeb wykonywanych nakładek bitumicznych oraz powierzchniowych utrwaleń i regeneracji nawierzchni.


Na drogach, gdzie dozwolona jest wyższa prędkość, np. na autostradach i drogach ekspresowych stosuje się pachołki drogowe odpowiednio wyższe od 0,75 m, a masa po obciążeniu pachołka musi gwarantować ich stabilność.

Pachołki drogowe wykonywane są z materiału elastycznego (tworzywo sztuczne, guma itp.).

Pachołki drogowe są w kolorze czerwo­nym lub pomarańczowym. Jeżeli pachołki ustawione na drodze mają na niej pozostawać w okresie od zmierzchu do świtu, wówczas białe poprzeczne pasy wykonane są z materiałów odblaskowych. Ponadto pierwszy i ostatni pachołek ustawiony w szeregu powinny być wyposażone w światło ostrzegawcze.

Konstrukcja pachołków powinna umożliwić obciążanie ich wewnątrz u podstawy (np. piaskiem lub wodą) po ustawieniu na drodze.

Zestaw z lampą można montować w następującej postaci:

  •         świateł błyskowych żółtych,
  •         świateł pulsujących żółtych,
  •         fali świetlnej,
  •         świateł stałych czerwonych.

U23-a – wysokość 100 cm,  U23-b – wysokość 75 cm, U23-c – wysokość 50 cm, U23-d – wysokość 30 cm

 Tablice uchylne z elementami odblaskowymi (U-24) stosuje się do tymczasowej organizacji ruchu dla uzupełnienia:

  •         linii dzielących pasy ruchu przeciwbieżnego,
  •         linii dzielących współbieżne pasy ruchu.

Tablice uchylne muszą mieć konstrukcję podatną w celu zabezpieczenia przed zniszczeniem wskutek najechania pojazdu. Elementy te nie powinny podczas zgięcia załamywać się ani tak odkształcać trwale, by odbłyśnik był trwale zasłonięty, choćby częściowo. Odbłyśniki są barwy żółtej a korpusy punktowych elementów odblaskowych barwy żółtej lub żółto-zielonej fluorescencyjnej.

 Separatory ruchu U-25 przeznaczone są do optycznego i mechanicznego:

  •         rozdzielenia pasów o przeciwnych kierunkach ruchu,
  •         oddzielenia pasów ruchu dla pojazdów komunikacji zbiorowej,
  •         wyznaczenia toru jazdy pojazdów,wyznaczenia zawężonych pasów ruchu,
  •         wyznaczania krawędzi jezdni oraz (lub) przeciwdziałania niepożądanemu (niekontrolowanemu) przejeżdżaniu na powierzchnie wyłączone z ruchu, ciągi piesze i rowerowe.

Separatory stosuje się w szczególności tam, gdzie wyznaczenie pasów ruchu za pomocą znaków poziomych jest niewystarczające dla zapewnienia bezpieczeństwa i płynności ruchu w związku z prowadzonymi robotami w pasie drogowym, jak również jako stałe urządzenia bezpieczeństwa.

Separatory mogą być stosowane jako ciągłe lub punktowe.

Dopuszcza się układanie separatorów U-25a barwy białej do oddzielenia pasa ruchu przeznaczonego wyłącznie dla pojazdów komunikacji publicznej, np. torowiska tramwajowego lub pasa autobusowego.

Do rozdzielania pasów o przeciwnych kierunkach ruchu pojazdów, w związku z robotami prowadzonymi w pasie drogowym, stosuje się separatory U-25a barwy żółtej, układane na jezdni liniowo i tworzące na jezdni ciąg w formie pasa. Wzdłuż tak oznakowanego rozdzielenia pasów ruchu dodatkowo umieszcza się tablice kierujące U-21.

Na prostych odcinkach wygrodzenia dopuszcza się także stosowanie separatorów U-25b układanych punktowo wraz z tablicami kierującymi U-21.

Separatory U-25a i U-25b wykonywane sa z wysokoudarowego tworzywa sztucznego lub betonu. Muszą być odpowiednio przymocowane do na­wierzchni jezdni w sposób zapobiegający przemieszczaniu.

Separatory U-25c wykonywane są z tworzywa sztucznego o odpowiedniej wytrzymałości umożliwiającego obciążenie ich wnętrza poprzez zasypanie piaskiem lub zalanie wodą.

Sepa­ratory U-25c stosuje się tylko w czasowej organizacji ruchu. Dopuszcza się do stosowania separatory złożone z elementów o następujących barwach:

  •         żółtej,
  •         białej,
  •         białej i czerwonej, montowanych na przemian.

 Lampy ostrzegawcze do tablicy zamykającej (U-26a – U-26b)

Do zamykania pasa ruchu, w szczególności z powodu prowadzenia robót drogowych, stosuje się tablice zamykające mocowane do pojazdów.

Pojazd, na którym umieszczona jest tablica, znajduje się na początku odcinka wyłączonego z ruchu od strony nadjeżdżających pojazdów.
Lico tablicy oraz znaków umieszczanych na tablicy zamykającej wykonane jest z folii odblaskowej typu 2 lub z folii pryzmatycznej; tło barwy białej, ukośne pasy barwy czerwonej. Na tablicy zamykającej pas ruchu umieszczane są znaki C-9, C-10 lub C-11.
Na tablicy instaluje się strzały świetlne wykonane z lamp ostrzegawczych, nadające sygnały nakazu opuszczenia pasa ruchu zgodnie ze znakiem nakazu. W górnej części tablicy znajdują się dwie lampy wczesnego ostrzegania.

Rozróżnia się dwie odmiany tablic zamykających:

  •         duża - stosowana na drogach krajowych,
  •         mała - stosowana na pozostałych drogach.

Lampy wczesnego ostrzegania, umieszczone w górnych narożach tablic, powinny nadawać jednocześnie sygnał świetlny w postaci błysków, a czas trwania błysku i natężenie światła tak dobrane, aby sygnał był widoczny zarówno w dzień jak i w nocy z odległości 1000 m w przypadku tablic dużych, a 500 m w przypadku tablic małych.
Tablica zamykająca duża U-26b ze znakiem nakazu C-11 stosowana jest w przypadku, gdy zachodzi potrzeba zamknięcia pasa ruchu, a występuje możliwość ruchu zgodnie ze znakiem (omijanie lub wyprzedzanie pojazdu z tablicą U-26b z prawej lub lewej strony).

Niedziela Poniedziałek Wtorek Środa Czwartek Piątek Sobota January February March April May June July August September October November December

Nowe konto

Masz już konto?
Zaloguj się lub zrestartuj hasło