Jak oznakować próg zwalniający
Montaż progu, azylu powinien być wykonany przez przeszkolony pracowników i według instrukcji montażu producenta oraz ew. aprobaty technicznej.
Ze zwróceniem uwagi na:
- stosowanie właściwej kolejności montażu poszczególnych elementów (skrajnych, środkowych, najazdowych, bocznych itp.),
- przemienne montowanie elementów progów i azyli dostarczonych w różnych kolorach (np. białych i żółtych lub czerwonych i czarnych), - zastosowanie profilu stalowego (np. rury ocynkowanej) pod progiem, w kierunku poprzecznym do osi jezdni (jeśli jest przewidziany do wzmocnienia i usztywnienia progu),
- dostosowanie wymiaru progu do szerokości jezdni, z nieutrudnionym przepływem wody wzdłuż ścieków przykrawężnikowych, - przymocowanie progu, azylu do nawierzchni jezdni, np. za pomocą wkrętów kotwiących i kołków rozporowych (przykład pokazano w zał. 6, rys. 4).
- Elementy winny być tak zamocowane do nawierzchni, aby była możliwość demontażu - Elementy winny być zamontowane tak, aby w przypadku najechania nie powinien on ulegać przesunięciu.
Oznakowanie poziome progu
Oznakowanie poziome progu z nawierzchni drogowych i prefabrykatów powinno być zgodne z dokumentacją projektową lub SST, a w przypadku niepełnych danych, zaproponowane przez Wykonawcę do akceptacji Inżyniera, na podstawie np. załącznika 1, pkt 11 i załącznika 4, rys. 2 i załącznika nr 6. Materiały do wykonania oznakowania poziomego progu powinny odpowiadać wymaganiom pktu 2.4.3. Próg zwalniający z gotowych wyrobów produkowanych z różnych tworzyw sztucznych może być oznakowany przez przemienne układanie gotowych elementów progu o różnych kolorach, np. czarnych i żółtych, po zaakceptowaniu przez Inżyniera. Oznakowanie pionowe progu Oznakowanie pionowe progu powinno być zgodne z dokumentacją projektową lub SST i projektem organizacji ruchu. Zazwyczaj jest to zestaw znaków A-11a, a pod nim może być umieszczona tabliczka T-1 informująca o odległości od progu zwalniającego i B-33.
Przepisy stanowią: odnośnie znaku ostrzegawczego A-11a (p-kt 2.2.13.1. Załącznika nr 1 do ww. rozporządzenia):
-Na odcinku drogi, na którym zastosowano progi zwalniające, prędkość powinna być ograniczona do wartości, przy której następuje łagodny przejazd przez próg zwalniający, zgodnie z zasadami podanymi w punkcie 3.2.34.1. odnośnie znaku zakazu B-33 (p-kt 3.2.34.1. Załącznika nr 1 do ww. rozporządzenia):
-“Nie stosuje się znaków B-33, jeżeli kierujący w jednoznaczny, niebudzący wątpliwości sposób może ocenić geometrię drogi oraz jej stan techniczny”; -“W przypadku ograniczenia prędkości wynikającego ze stosowania progów zwalniających dopuszcza się ograniczenie prędkości poniżej 30 km/h odpowiednio do kształtu i wymiaru progów. W tym przypadku liczba wyrażająca ograniczenie prędkości na znaku B-33 może być podawana z dokładnością do 5 km/h”. Materiały do wykonania oznakowania pionowego progu, azylu powinny odpowiadać określonym wymaganiom. Sposób wykonania oznakowania pionowego progu i azylu powinien odpowiadać wymaganiom SST „Oznakowanie pionowe”. Oświetlenie progu, azylu Tymczasowe wytyczne wymagają oświetlenia progów od zmroku do świtu w warunkach niedostatecznej widoczności
W tej samej kategorii
- 5 przedmiotów, które zawsze powinieneś mieć w swoim samochodzie
- Montaż lustra drogowego krok po kroku – zrób to sam!
- Nowe przepisy ruchu drogowego 2021- sprawdź 3 najważniejsze zmiany!
- Jaki najazd na krawężnik zamontować, aby ułatwić sobie wjazd do garażu lub posesji?
- Lustro drogowe – jak załatwić jego montaż w miejscu o ograniczonej widoczności?