Hurtownia drogowa

Kontrola pojazdów - zmiany

- Rząd chce zmienić przepisy dotyczące stacji diagnostycznych. Ma skończyć się fikcja, a zacząć rzetelna eliminacja z ruchu „trucicieli” przyczyniających się do powstawania smogu w miastach – czytamy na auto-swiat.pl.

Zapowiedzi ministerstwa są takie, że zmienią się rozporządzenia dotyczące działalności stacji diagnostycznej.

- Bez rewolucji prawnej nie da się zakończyć patologii na stacjach diagnostycznych i wyeliminować z dróg aut najbardziej zatruwających środowisko – zapowiada pełnomocnik premiera ds. Programu „Czyste powietrze”.

Raport Najwyższej Izby Kontroli przygotowany 2 lata temu, mówi o tym, że ponad połowa stacji diagnostycznych wykonywała badania w sposób powierzchowny, często wykorzystując do tego urządzenia nie spełniające wymagań. W 27 stacjach wyposażenie kontrolno-pomiarowe było niesprawne bądź niedopuszczone do użytkowania. Zaś w 21 stacjach stwierdzono szereg braków w zakresie wymaganej dokumentacji.

To na starostwach powiatowych ciąży obowiązek kontrolowania stacji diagnostycznych. NIK ustalił, że instytucje samorządowe w tym temacie są nieobowiązkowe, co udowodniły przypadki stacji diagnostycznych działających nawet po kilkanaście lat beż żadnej kontroli.  

Konieczna jest zmiana prawa – to główny wniosek jaki można wyciągnąć z kontroli NIK.

Chociaż z roku na rok rząd stara się zaostrzać prawo to cały czas niewiele to zmienia, jeśli chodzi o bezpieczeństwo.

Takie zapisy, jak:

-konieczność opłacenia badania przed wjazdem na ścieżkę diagnostyczną, -ustalenie minimalnego czasu badania nie spowodowało,
niewiele zmieniły, bo nadal właściciele aut, w których usunięto filtry cząstek stałych bez problemu przechodzą badania okresowe.

Zgodnie z zapowiedziami rządu, te wszystkie niedorzeczności mają się niedługo zmienić.

Najwyższa Izba Kontroli już wnioskami ze swojego raportu podpowiada ministrowi co powinno się zmienić. Według NIK konieczne jest:
zmniejszenie ilości stacji diagnostycznych (obecnie na prawie 5 tys. stacji, a uprawnienia diagnostyczne ma 10 tys. osób, co przekłada się na niezdrową konkurencję) NIK mówi wprost - dziś rzetelny diagnosta jest omijany szerokim łukiem, a kierowcy szukają stacji, które przymykają oko na niesprawności.

Czas pokaże jak przebiegnie wprowadzenie w życie takich zmian, na wolnym rynku.

Niedziela Poniedziałek Wtorek Środa Czwartek Piątek Sobota January February March April May June July August September October November December

Nowe konto

Masz już konto?
Zaloguj się lub zrestartuj hasło