Leżący policjant, śpiący policjant
Próg zwalniający jest to urządzenie bezpieczeństwa ruchu drogowego, wykonane zwykle w formie "wygarbienia", wymuszające zmniejszenie prędkości.
Próg zwalniający prefabrykowany - próg składający się z zestawu elementów odpowiednio układanych, łączonych i mocowanych do nawierzchni, które w zależności od zastosowanych elementów składowych tworzą odpowiednią odmianę progu.
Wyróżniane są następujące odmiany progów m.in.:
- próg zwalniający płytowy z elementami przejścia dla pieszych
- próg zwalniający wyspowy.
Próg zwalniający wyspowy to próg wykonany w formie wysp, umieszczonych na jezdni. Progi te mogą być wykonane jako trapezowe lub łukowe.
Próg zwalniający płytowy to próg, wykonany w formie płyty na jezdni poprzez odpowiednie ułożenie i zamocowanie na niej odpowiednich elementów.
Próg zwalniający płytowy z elementami przejścia dla pieszych – próg, wykonany w formie płyty na jezdni poprzez odpowiednie ułożenie i zamocowanie na niej odpowiednich elementów układanych w pasy na przemian barwy białej i czarnej oznakowujące przejście dla pieszych.
Azyle (wyspy) to urządzenia ruchu drogowego, które po zamontowaniu tworzą wysepki, wydzielające jezdnię w celu zapewnienia możliwości jej dwustopniowego przekraczania przez pieszych lub wydzielają obszar o żądanej konfiguracji.
Długość progu/azylu (wyspy) - wymiar progu/azylu (wyspy) równoległy do osi jezdni.
Szerokość progu/azylu (wyspy) - wymiar progu/azylu (wyspy) prostopadły do osi jezdni w miejscu jego umieszczenia.
Wysokość progu/azylu (wyspy) - wymiar progu/azylu (wyspy) mierzony prostopadle do nawierzchni jezdni.
Nachylenie powierzchni najazdowej (zjazdowej) progu - nachylenie ukośnej lub łukowej powierzchni progu od strony najazdu (zjazdu), mierzone jako stosunek jej wysokości do długości.
Graniczna prędkość przejazdu przez próg to najwyższa prędkość, przy której samochód osobowy średniej wielkości (o masie 950 - 1050 kg) może przejechać przez próg bez wyraźnych niedogodności ruchu oraz bez zagrożenia bezpieczeństwa ruchu.
Typ progu zwalniającego - kształt progu uzależniony od prędkości przejazdu przez próg.
Rozróżnia się trzy typy progów:
1. typ 1, dla prędkości przejazdu £ 25-30 km/h
a) listwowy dług. 3,7 m; wys. 0,10 m, kształt wycinka koła o R = 17,2 m,
b) płytowy z powierzchniami najazdowymi łukowymi (1A1), dług. ³ 5,0 m, wys. 0,10 m,
c) płytowy z powierzchniami najazdowymi ukośnymi (1A2), dług. ³ 4,0 m, wys. 0,10 m.
2. typ 2, dla prędkości przejazdu £ 18-20 km/h
dług. 1,5 m, wys. 0,07 m, kształt wycinka koła o R = 4,1 m
3. próg podrzutowy, dla prędkości przejazdu £ 10-15 km/h
dług. 0,30 ¸ 1,0 m, wys. 0,05 ¸ 0,10 m.
W tej samej kategorii
- 5 przedmiotów, które zawsze powinieneś mieć w swoim samochodzie
- Montaż lustra drogowego krok po kroku – zrób to sam!
- Nowe przepisy ruchu drogowego 2021- sprawdź 3 najważniejsze zmiany!
- Jaki najazd na krawężnik zamontować, aby ułatwić sobie wjazd do garażu lub posesji?
- Lustro drogowe – jak załatwić jego montaż w miejscu o ograniczonej widoczności?