UWAGA ! Roboty na drodze
Organizacja ruchu na drodze, na której prowadzony jest remont to spore wyzwanie, bo każda sytuacja jest inna, a drogi to nie równa prosta, tylko skręty, podwyższenia, serpentyny itp.
Omówimy w tym artykule gamę produktów, które przydadzą się w rozwiązaniach mających zapewnić bezpieczeństwo na drodze w miejscu remontu.
Do zabezpieczenia robót prowadzonych w pasie drogowym stosuje się wiele elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego m.in.
Zapory drogowe (U-20a - U-20d),
Tablice kierujące przy robotach drogowych (U-21a - U-21f),
Taśmy ostrzegawcze (U-22),
Pachołki drogowe (U-23a - U-23d),
Tablice uchylne z elementami odblaskowymi (U-24),
Lampy ostrzegawcze (MiniStar itp.)
Sygnalizacja tymczasowa: Tablice zamykające (U-26a - U-26d), Tablice ostrzegawcze (U-26), Tablice wcześnie ostrzegające (U-27),
Separatory ruchu (U-25a - U-25c),
Kładki dla pieszych (U-28).
Wiele z tych produktów znajduje się w ofercie Hurtowni Drogowej.
Zabezpieczenie i oznakowanie robót prowadzonych w pasie drogowym powinno być dostosowane do występujących utrudnień na drodze, a także zapewniać bezpieczeństwo uczestnikom ruchu oraz osobom wykonującym te roboty.
Takie urządzenia przede wszystkim powinny być dobrze widoczne w dzień i w nocy oraz stabilne. Istotna jest tez trwałość tych urządzeń, aby były utrzymane w niepogorszonym stanie przez czas trwania robót drogowych.
Miejsca prowadzenia remontów w pasie drogowym oznacza się urządzeniami w kolorach czerwonych, białych, żółtych i czarnych. Elementy odblaskowe umieszczane na takich urządzeniach muszą mieć kształt koła lub prostokąta, a ich widoczność od zmroku do świtu powinna być możliwa z odległości co najmniej 150 m przy równoległym oświetlaniu ich światłami drogowymi lub światłami samochodu.
Przedstawiamy produkty do zabezpieczenia robót prowadzonych w pasie drogowym, które możecie u nas kupić.
Zapora drogowa U-20 stosowana do wygradzania części jezdni, gdzie np. powstała wyrwa, lub pozostawienia maszyn na jezdni. Zapora powinna mieć lica wykonane z folii odblaskowej i być wyposażana w elementy odblaskowe oraz lampy ostrzegawcze.
Dopuszczalne długość zapór drogowych wynoszą: 750, 1250, 1750, 2250 i 2750 mm.
Tablice kierujące przy robotach drogowych U-21
Tablice kierujące wysokie U-21c, U-21d, U-21e i U-21f są stosowane na początku wygrodzenia od strony nadjeżdżających pojazdów, gdy przy dużym nasileniu ruchu (tworzenie się kolumn) albo z innych powodów powstaje niebezpieczeństwo, że wygrodzenie tablicami U-21 a lub U-21b nie zostanie dostrzeżone w odpowiednim czasie.
Taśmy ostrzegawcze
Taśmy ostrzegawcze mogą być stosowane jedynie do wygradzania miejsc robót, które są prowadzone poza jezdnią.
Wygrodzenia taśmami ostrzegawczymi powinny znajdować się w odległości około 1 m od miejsca docelowego. Wygrodzenie taśmą dopuszczalne jest tylko przy wykopach do głębokości 0,5 m przy zachowaniu wymienionych wcześniej warunków.
Do krótkotrwałego oznaczania taśmą, obszarów na drodze, wyłączonych z ruchu przez służby mundurowe, dopuszcza się taśmy posiadające nazwy tych służb, np. „POLICJA”.
Pachołki drogowe (U-23a - U-23d),należy stosować do:
- wyznaczania skosów, tzn. stopniowego zwężania jezdni,
- wyznaczania toru jazdy pojazdów, prowadzenia robót krótkotrwałych lub szybko postępujących, do toru awaryjnego,
- doraźnego oznakowania miejsca niebezpiecznego, oznaczania podłużnego uskoku (progu) przy wykonywaniu nakładek bitumicznych,
- wygrodzenia wzdłuż jezdni powierzchni wyłączonych z ruchu, z wyjątkiem powierzchni zajętych pod roboty drogowe,
- zabezpieczenia świeżo malowanych linii oznakowania poziomego wzdłuż jezdni,
- zabezpieczenia świeżo wykonanych remontów cząstkowych nawierzchni jezdni o powierzchni nie większej niż 1 m2 i szerokości do 1,5 m,
- wygrodzenia wzdłuż jezdni powierzchni wyłączonych z ruchu dla potrzeb wykonywanych nakładek bitumicznych oraz powierzchniowych utrwaleń i regeneracji nawierzchni.
Na drogach, gdzie dozwolona jest wyższa prędkość, np. na autostradach i drogach ekspresowych stosuje się pachołki drogowe wyższe od 75 cm, a masa po obciążeniu pachołka musi gwarantować ich stabilność.
Pachołki drogowe wykonywane są z materiału elastycznego (tworzywo sztuczne, guma itp.).
Pachołki drogowe są w kolorze czerwonym lub pomarańczowym. Jeżeli pachołki ustawione na drodze mają na niej pozostawać w okresie od zmierzchu do świtu, wówczas białe poprzeczne pasy powinny być z foli odblaskowej. Zaś pierwszy i ostatni pachołek ustawiony w szeregu powinny być wyposażone w światło ostrzegawcze.
Zestaw z lampą można montować w następującej postaci:
- świateł błyskowych żółtych,
- świateł pulsujących żółtych,
- fali świetlnej,
- świateł stałych czerwonych.
U23-a ma wysokość 100 cm
U23-b ma wysokość 75 cm
U23-c ma wysokość 50 cm
U23-d ma wysokość 30 cm
Tablice uchylne z elementami odblaskowymi (U-24)
Tablice uchylne U-24 wyposażone w punktowe elementy odblaskowe stosuje się do tymczasowej organizacji ruchu dla uzupełnienia:
- linii dzielących pasy ruchu przeciwbieżnego,
- linii dzielących współbieżne pasy ruchu.
Tablice uchylne muszą mieć konstrukcję podatną w celu zabezpieczenia przed zniszczeniem wskutek najechania pojazdu. Elementy te nie powinny podczas zgięcia załamywać się ani tak odkształcać trwale, by odbłyśnik był trwale zasłonięty, choćby częściowo. Odbłyśniki są barwy żółtej a korpusy punktowych elementów odblaskowych barwy żółtej lub żółto-zielonej fluorescencyjnej.
Separatory ruchu U-25 przeznaczone są do optycznego i mechanicznego:
- rozdzielenia pasów o przeciwnych kierunkach ruchu,
- oddzielenia pasów ruchu dla pojazdów komunikacji zbiorowej,
- wyznaczenia toru jazdy pojazdów,wyznaczenia zawężonych pasów ruchu,
- wyznaczania krawędzi jezdni oraz (lub) przeciwdziałania niepożądanemu (niekontrolowanemu) przejeżdżaniu na powierzchnie wyłączone z ruchu, ciągi piesze i rowerowe.
Separatory stosuje się w szczególności tam, gdzie wyznaczenie pasów ruchu za pomocą znaków poziomych jest niewystarczające dla zapewnienia bezpieczeństwa i płynności ruchu w związku z prowadzonymi robotami.
Separatory mogą być stosowane jako ciągłe lub punktowe.
Dopuszcza się układanie separatorów U-25a barwy białej do oddzielenia pasa ruchu przeznaczonego wyłącznie dla pojazdów komunikacji publicznej, mowa tu o torowiskach tramwajowych lub pasach autobusowych.
Do rozdzielania pasów o przeciwnych kierunkach ruchu pojazdów, w związku z robotami prowadzonymi w pasie drogowym, stosuje się separatory U-25a barwy żółtej. Powinny tworzyć one ciągły pas , a dodatkowo można w nich umieścić tablice kierujące U-21. Na prostych odcinkach wygrodzenia dopuszcza się także stosowanie separatorów U-25b układanych punktowo wraz z tablicami kierującymi U-21.
Separatory U-25c wykonywane są z tworzywa sztucznego o odpowiedniej wytrzymałości umożliwiającego obciążenie ich wnętrza poprzez zasypanie piaskiem lub zalanie wodą.
Separatory U-25c stosuje się tylko w czasowej organizacji ruchu. Dopuszcza się do stosowania separatory złożone z elementów o następujących barwach:
- żółtej,
- białej,
- białej i czerwonej, montowanych na przemian.
Lampy ostrzegawcze do tablicy zamykającej (U-26a – U-26b)
Do zamykania pasa ruchu, z powodu prowadzenia robót drogowych, stosuje się tablice zamykające mocowane do pojazdów.
Pojazd, na którym umieszczona jest tablica, powinien znajdować się na początku odcinka wyłączonego z ruchu od strony nadjeżdżających pojazdów.Na tablicy zamykającej pas ruchu umieszczane są znaki C-9, C-10 lub C-11.
Na tablicy instaluje się strzały świetlne wykonane z lamp ostrzegawczych, nadające sygnały nakazu opuszczenia pasa ruchu zgodnie ze znakiem nakazu. W górnej części tablicy znajdują się dwie lampy wczesnego ostrzegania.
Rozróżnia się dwie odmiany tablic zamykających:
- duża do stosowana na drogach krajowych,
- mała do stosowana na pozostałych drogach.
Lampy wczesnego ostrzegania, umieszczone w górnych narożach tablic, powinny nadawać jednocześnie sygnał świetlny w postaci błysków, a czas trwania błysku i natężenie światła tak dobrane, aby sygnał był widoczny zarówno w dzień jak i w nocy z odległości 1000 m w przypadku tablic dużych, a 500 m w przypadku tablic małych.
Tablica zamykająca duża U-26b ze znakiem nakazu C-11 stosowana jest w przypadku, gdy zachodzi potrzeba zamknięcia pasa ruchu, a występuje możliwość ruchu zgodnie ze znakiem (omijanie lub wyprzedzanie pojazdu z tablicą U-26b z prawej lub lewej strony).
W tej samej kategorii
- 5 przedmiotów, które zawsze powinieneś mieć w swoim samochodzie
- Montaż lustra drogowego krok po kroku – zrób to sam!
- Nowe przepisy ruchu drogowego 2021- sprawdź 3 najważniejsze zmiany!
- Jaki najazd na krawężnik zamontować, aby ułatwić sobie wjazd do garażu lub posesji?
- Lustro drogowe – jak załatwić jego montaż w miejscu o ograniczonej widoczności?