Hurtownia drogowa

UWAGA ! Roboty na drodze

Organizacja ruchu na drodze, na której prowadzony jest remont to spore wyzwanie, bo każda sytuacja jest inna, a drogi to nie równa prosta, tylko skręty, podwyższenia, serpentyny itp.

Omówimy w tym artykule gamę produktów, które przydadzą się w rozwiązaniach mających zapewnić bezpieczeństwo na drodze w miejscu remontu.

 Do zabezpieczenia robót prowadzonych w pasie drogowym stosuje się wiele elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego m.in.

Zapory drogowe (U-20a - U-20d),

Tablice kierujące przy robotach drogowych (U-21a - U-21f),

Taśmy ostrzegawcze (U-22),

Pachołki drogowe (U-23a - U-23d),

Tablice uchylne z elementami odblaskowymi (U-24),

Lampy ostrzegawcze  (MiniStar itp.)

Sygnalizacja tymczasowa: Tablice zamykające (U-26a - U-26d), Tablice ostrzegawcze (U-26), Tablice wcześnie ostrzegające (U-27),

Separatory ruchu (U-25a - U-25c),

Kładki dla pieszych (U-28).

Wiele z tych produktów znajduje się w ofercie Hurtowni Drogowej.

Zabezpieczenie i oznakowanie robót prowadzo­nych w pasie drogowym powinno być dostosowane do występujących utrudnień na drodze, a także zapewniać bezpieczeństwo uczestnikom ruchu oraz osobom wykonującym te roboty.

Takie urządzenia przede wszystkim powinny być dobrze widoczne w dzień i w nocy oraz stabilne. Istotna jest tez trwałość tych urządzeń, aby były utrzymane w niepogorszonym stanie przez czas trwania robót drogowych. 

Miejsca prowadzenia remontów w pasie drogowym oznacza się urządzeniami w kolorach czerwonych, białych, żółtych i czarnych. Elementy odblaskowe umieszczane na takich urządzeniach muszą mieć kształt koła lub prostokąta, a ich widoczność od zmroku do świtu powinna być możliwa z odległości co najmniej 150 m przy równoległym oświetlaniu ich światłami drogowymi lub światłami samochodu.

Przedstawiamy produkty do zabezpieczenia robót prowadzonych w pasie drogowym, które możecie u nas kupić.

Zapora drogowa U-20 stosowana do wygradzania części jezdni, gdzie np. powstała wyrwa, lub pozostawienia maszyn na jezdni. Zapora powinna mieć lica wykonane z folii odblaskowej i być wyposażana w elementy odblaskowe oraz lampy ostrzegawcze.

Dopuszczalne długość zapór drogowych  wynoszą: 750, 1250, 1750, 2250 i 2750 mm.

Tablice kierujące przy robotach drogowych U-21

Tablice kierujące wysokie U-21c, U-21d, U-21e i U-21f są stosowane na początku wygrodzenia od strony nadjeżdżających pojazdów, gdy przy dużym nasileniu ruchu (tworzenie się kolumn) albo z innych powodów powstaje niebezpieczeństwo, że wygrodzenie tablicami U-21 a lub U-21b nie zostanie dostrzeżone w odpowiednim czasie.

Taśmy ostrzegawcze

Taśmy ostrzegawcze mogą być stosowane jedynie do wygradzania miejsc robót, które są prowadzone poza jezdnią.

Wygrodzenia taśmami ostrzegawczymi powinny znajdo­wać się w odległości około 1 m od miejsca docelowego. Wygrodzenie taśmą dopuszczalne jest tylko przy wykopach do głębokości 0,5 m przy zachowaniu wymienionych wcześniej warunków.

Do krótkotrwałego oznaczania taśmą, obszarów na drodze, wyłączonych z ruchu przez służby mundurowe, dopuszcza się taśmy posiadające nazwy tych służb, np. „POLICJA”.

 Pachołki drogowe (U-23a - U-23d),należy stosować do:

  •         wyznaczania skosów, tzn. stopniowego zwężania jezdni,
  •         wyznaczania toru jazdy pojazdów, prowadzenia robót krótkotrwałych lub szybko postępujących, do toru awaryjnego,
  •         doraźnego oznakowania miejsca niebezpiecznego, oznaczania podłużnego uskoku (progu) przy wykonywaniu nakładek bitumicznych,
  •         wygrodzenia wzdłuż jezdni powierzchni wyłączonych z ruchu, z wyjątkiem powierzchni zajętych pod roboty drogowe,
  •         zabezpieczenia świeżo malowanych linii oznakowania poziomego wzdłuż jezdni,
  •         zabezpieczenia świeżo wykonanych remontów cząstkowych nawierzchni jezdni o powierzchni nie większej niż 1 m2 i szerokości do 1,5 m,
  •         wygrodzenia wzdłuż jezdni powierzchni wyłączonych z ruchu dla potrzeb wykonywanych nakładek bitumicznych oraz powierzchniowych utrwaleń i                regeneracji nawierzchni.

Na drogach, gdzie dozwolona jest wyższa prędkość, np. na autostradach i drogach ekspresowych stosuje się pachołki drogowe wyższe od 75 cm, a masa po obciążeniu pachołka musi gwarantować ich stabilność.

Pachołki drogowe wykonywane są z materiału elastycznego (tworzywo sztuczne, guma itp.).

Pachołki drogowe są w kolorze czerwo­nym lub pomarańczowym. Jeżeli pachołki ustawione na drodze mają na niej pozostawać w okresie od zmierzchu do świtu, wówczas białe poprzeczne pasy powinny być z foli odblaskowej. Zaś pierwszy i ostatni pachołek ustawiony w szeregu powinny być wyposażone w światło ostrzegawcze.

Zestaw z lampą można montować w następującej postaci:

  •         świateł błyskowych żółtych,
  •         świateł pulsujących żółtych,
  •         fali świetlnej,
  •         świateł stałych czerwonych.

U23-a ma wysokość 100 cm

U23-b ma wysokość 75 cm

U23-c ma wysokość 50 cm

U23-d ma wysokość 30 cm

Tablice uchylne z elementami odblaskowymi (U-24)

 Tablice uchylne U-24 wyposażone w punktowe elementy odblaskowe stosuje się do tymczasowej organizacji ruchu dla uzupełnienia:

  •         linii dzielących pasy ruchu przeciwbieżnego,
  •         linii dzielących współbieżne pasy ruchu.

Tablice uchylne muszą mieć konstrukcję podatną w celu zabezpieczenia przed zniszczeniem wskutek najechania pojazdu. Elementy te nie powinny podczas zgięcia załamywać się ani tak odkształcać trwale, by odbłyśnik był trwale zasłonięty, choćby częściowo. Odbłyśniki są barwy żółtej a korpusy punktowych elementów odblaskowych barwy żółtej lub żółto-zielonej fluorescencyjnej.

Separatory ruchu U-25 przeznaczone są do optycznego i mechanicznego:

  •         rozdzielenia pasów o przeciwnych kierunkach ruchu,
  •         oddzielenia pasów ruchu dla pojazdów komunikacji zbiorowej,
  •         wyznaczenia toru jazdy pojazdów,wyznaczenia zawężonych pasów ruchu,
  •         wyznaczania krawędzi jezdni oraz (lub) przeciwdziałania niepożądanemu (niekontrolowanemu) przejeżdżaniu na powierzchnie wyłączone z ruchu, ciągi piesze i rowerowe.

Separatory stosuje się w szczególności tam, gdzie wyznaczenie pasów ruchu za pomocą znaków poziomych jest niewystarczające dla zapewnienia bezpieczeństwa i płynności ruchu w związku z prowadzonymi robotami.
Separatory mogą być stosowane jako ciągłe lub punktowe.

Dopuszcza się układanie separatorów U-25a barwy białej do oddzielenia pasa ruchu przeznaczonego wyłącznie dla pojazdów komunikacji publicznej, mowa tu o torowiskach tramwajowych lub pasach autobusowych.

Do rozdzielania pasów o przeciwnych kierunkach ruchu pojazdów, w związku z robotami prowadzonymi w pasie drogowym, stosuje się separatory U-25a barwy żółtej. Powinny tworzyć one ciągły pas , a dodatkowo można w nich umieścić tablice kierujące U-21. Na prostych odcinkach wygrodzenia dopuszcza się także stosowanie separatorów U-25b układanych punktowo wraz z tablicami kierującymi U-21.

Separatory U-25c wykonywane są z tworzywa sztucznego o odpowiedniej wytrzymałości umożliwiającego obciążenie ich wnętrza poprzez zasypanie piaskiem lub zalanie wodą.

Sepa­ratory U-25c stosuje się tylko w czasowej organizacji ruchu. Dopuszcza się do stosowania separatory złożone z elementów o następujących barwach:

  •         żółtej,
  •         białej,
  •         białej i czerwonej, montowanych na przemian.

Lampy ostrzegawcze do tablicy zamykającej (U-26a – U-26b)

Do zamykania pasa ruchu, z powodu prowadzenia robót drogowych, stosuje się tablice zamykające mocowane do pojazdów.

Pojazd, na którym umieszczona jest tablica, powinien znajdować się na początku odcinka wyłączonego z ruchu od strony nadjeżdżających pojazdów.Na tablicy zamykającej pas ruchu umieszczane są znaki C-9, C-10 lub C-11.

Na tablicy instaluje się strzały świetlne wykonane z lamp ostrzegawczych, nadające sygnały nakazu opuszczenia pasa ruchu zgodnie ze znakiem nakazu. W górnej części tablicy znajdują się dwie lampy wczesnego ostrzegania.

Rozróżnia się dwie odmiany tablic zamykających:

  •         duża  do stosowana na drogach krajowych,
  •         mała do stosowana na pozostałych drogach.

Lampy wczesnego ostrzegania, umieszczone w górnych narożach tablic, powinny nadawać jednocześnie sygnał świetlny w postaci błysków, a czas trwania błysku i natężenie światła tak dobrane, aby sygnał był widoczny zarówno w dzień jak i w nocy z odległości 1000 m w przypadku tablic dużych, a 500 m w przypadku tablic małych.

Tablica zamykająca duża U-26b ze znakiem nakazu C-11 stosowana jest w przypadku, gdy zachodzi potrzeba zamknięcia pasa ruchu, a występuje możliwość ruchu zgodnie ze znakiem (omijanie lub wyprzedzanie pojazdu z tablicą U-26b z prawej lub lewej strony).

 

Niedziela Poniedziałek Wtorek Środa Czwartek Piątek Sobota January February March April May June July August September October November December

Nowe konto

Masz już konto?
Zaloguj się lub zrestartuj hasło